MATEN I SHANGHAI

Var jag inte riktigt ett fan av.
Det berodde på var man åt. Men oftast var jag hungrig hela tiden, för det kändes inte som om man blev mätt när man åt nästan.
 
Det var så varmt också så man orkade typ inte äta. Och nu när jag är hemma kan jag sakna en fin nudelsoppa! Haha. Även fast jag inte trodde att jag någonsin skulle nagga nudlar ever again så tamejfan, visst är man sugen.
 
 
SMÅRÄTTER
 
Det jag inte saknar är när vi beställde in mat på lite billigare restauranger, när man beställer in många rätter och så sitter alla och äter av allt på bordet. Det var gott, om man gick till ett bra ställe.
 
Men första dagen vi var där så åt vi på något ställe som kändes som ett lite sunkigare kebabhak liksom.
Och där har jag fan ingen aning om vad jag stoppade i mig. Käkade nog någon slags svål. Den smakade gott och var det godaste av alla tallrikar, men konsistensen och tanken av att det var svål eller något annat, gjorde så att jag mådde illa och inte kunde äta så mycket mer.
 
 
 
 
Sen var vi även på sjukt goda restauranger!
 
Vi var på ett vanligt hak längs gatan och där åt vi en jävligt god nudelsoppa med kött i. Det är den jag är sugen på!
Mums.
 
NUDLAR
 
 
 
Sen var vi på en västerländsk restaurang typ. Där hade de olika pastor, schnitzel, kyckling, hamburgare osv!
Första gången tog jag en pasta med pesto och tomat. Andra gången schnitzel. Gott gott gott.
 
 
DUMPLINGS
 
Sen har jag ätit dumplings för första gången.
Helvete vad gott det var!
Dock hade jag stora problem med att äta dom med pinnar. Första gången sket jag i allt och åt med händerna. Very messy. Andra gången kunde jag iallafall hålla kvar dom med pinnarna och jag hade en liten tallrik under och ba mofflade i mig! Sjukt jobbigt med all buljong eller vad det är som rinner ut och är 9352 grader varm och att sjävla degen är sjukt klibbig. Men det var det fan värt!
 
Nu ska det bara bli spännande att prova dumplings här hemma och se vafan dom smakar. Lär ju inte vara lika gott!
 
 
 
 
GATUKÄKET
 

Det var nästan omöjligt att hitta nånstans att äta på efter 21. Om man inte redan satt på en restaurang nånstans sen innan. Men man kunde inte få dumplings och alla hak som låg längs gatan hade stängt. Jävligt märke med tanke på att typ allt annat var öppet nästan.
Men det var då man märkte dom
 
De riktiga gatuköken! Det var då dom rev fram vagnarna och deras egna lilla business drog igång! De som sålde gatukäk.
 
Man tog en korg, la på en massa spett, och så grillade dom det och kryddade det skitgott, sen fick man antingen äta där eller ta med sig. Så man betalade när man fick sina spett som man noga hade plockat ut.
 
Första gången satt vi där och åt. Jag var överlycklig. De hade kyckling, blomkål, champinjoner, vitt bröd och en massa saker man kände igen!
 
Vi satte oss ner på gatan, på deras utebord, som var småbord och pallar för barn. Men så skulle det vara!
 
Andra gången vi handlade så tog vi med oss och åt på hotellrummet, men då var det inte lika gott. För då visste jag inte vad allt kött var som jag plockade. Första gången kollade hon på mig, pekade på ett fat med kött och sa "chicken, chicken!". Men andra gången var det så mycket folk och hon var sjukt upptagen så jag hade ingen aning om vad jag plockade på fatet.
Tänk om jag har ätit hund? :(
Så jag började må illa och åt bara det som jag visste vad det var.
Det fanns korv också. Och jag började tänka på vad de hade malt ner i den.
Suddenly, not so good.
 
 
 
 
 
 
 
Jag trodde att det skulle vara som kinesiska restauranger här i Sverige. Men icke! Det insåg jag rätt fort att det bara var något påhitt.
 
Sen när jag kom hem så kollade jag på Historieätarna när de var på 70-talet. Och det var då en man kom på det här med kinaresturangerna. Han var från Kina och i restaurangbranchen. Han märkte att svenskarna var uttråkade och längtade efter något nytt! Så han gjorde rätter för svenskar och öppnade den första kinarestaurangen i Sverige. Det blev en hit och dom spred sig som satan. men om någon från Kina skulle komma dit och äta, då skulle de kalla det för svensk mat sa han. Och jag tror honom! Men den maten är jävligt god tycker jag!
 
 
Min topplista på mat i världen so far:
 
1. USA
Allt i USA är gott. Jag älskar bacon. Godsaker. Drömmen! Haha. jag åt hela tiden när jag var där! Mmm!
2. Grekland
I Grekland åt jag också hela tiden. Kyckling, tzatsiki och ungefär 2682 Gyros. Supergott! Hack i häl med USA!
3. England
English breakfast. Alltså. Love.
 
 
Som sagt. Jag gillar bacon.
 
Och så jävla många ställen har jag inte varit på. Gran Canaria hade väl som alla andra ställen har jag för mig. Cypern likaså. Om man inte var på donken.
 Och kina kommer efter. Men jag ska resa mer och göra listan större! En topp 5 iallafall!
 

Kommentarer:

1 Saja:

uuh jag tycker dumplings är vidrigt, smakar förhud! i sverige iaf :P

Svar: Men bläää! Säg inte så :( då måste jag åka till Kina för att äta det igen. Sjukt gott! Smakade jävligt mycket! Det trodde jag inte. Buljongen i dom var fan gudomlig!
J e s s i c a

Kommentera här: