PLANKA

 
 
Det blev en sjujäkla sen middag igår. Vi åt strax efter 22.
Efter jobbet så blev det shopping och sen hem för att laga mat.
 
Det är min jobbhelg nu och tänkte ba laga något gott så att man ser något ljus i tunneln, haha!
Helt dystert.
 
Slängde ihop en plankstek. Har aldrig gjort det förut. Men jag vet ju hur man gör.
Gjorde potatismos som jag spritsade upp på plankorna, sedan slängde jag på baconinlindad sparris och en halv tomat och in i ugnen. När det var ca 10min kvar tills det skulle bli klart så började jag steka köttet.
Fick tips av mamma att köpa rostas, som skulle påminna om oxfilé, så jag tänkte testa det!
 
Stekte köttet på följande vis:
Slängde ned köttet i en het panna med olja och stekte på vardera sida i ca 1-2 minuter. Avslutar med sidorna på köttet även. Sen slänger jag ned ca 50g smör i pannan med två knäckta vitlöksklyftor och lite färsk timjan. Ös sedan smör över köttet och gnid in köttet med vitlök på alla sidor. 
Ta av köttet och låt det vila nån minut innan du lägger på det på plankan.
Givetvis hade jag gnidit in köttet med salt och peppar innan stekning.
 
Jag hade rödvinssås under köttet och sen slängde jag på en klick kall benja på också!
Nomnomnom!
Det var helt klart värt mödan och väntan!
Köttet blev perfekt. Helt rosa som jag vill ha det!
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer:

1 rememberthiis.blogg.se:

oh va gott!

2 Jenny:

Plankstek som är så gott!

3 BeckaBubblegum:

Aaaah, vad hungrig jag blev nu! :P

Kommentera här: