POLKAGRISTÅRTA

 
Gjorde en tårta i onsdags.
Födelsedagstårta till bae. Han ville ha vadsomhelst enda kravet var polkagris.
 
Så jag gjorde saftiga chokladbottnar med espressosmak.
Polkagrisfluff
Chokladganachekräm
Toppad med mer fluff, krossade polkagrisar och vit chokladcanache som jag färgat rosa
 
Den blev toppen och han blev mycket nöjd!
Polkagrisfluff:
8dl grädde
2,5 påsar cloettas polkagrisar (spar en halv påse till garnering på toppen)
 
Smält polkagrisarna sakta i värmen. FÅR EJ KOKA!
När allt har smält, ställ in i kylen och låt stå i 6h eller över natten.
Vispa sedan upp den som en vanlig grädde.
 
Chokladganachekräm:
200g fint hackad mörk choklad
1dl grädde
2msk florsocker
Polkagrisfluff
 
Smält chokladen över vattenbad eller i micro
Koka upp grädden och häll på den över chokladen och rör om.
Tillsätt florsocker och blanda. Det ska vara en rätt mjuk konsistens men inte rinnande. Tillsätt två slickepottklickar med polkafluff och rör om.
Det ska bli en slät och fin fyllning
 
Vit chokladganache:
100g hackad vit choklad
1dl grädde
Färggel
 
Smält chokladen över vattenbad eller i micro
Koka upp grädden och häll på den över chokladen och rör om.
Tillsätt färggel om så önskas.
Låt stå i rumsteperatur till önskad konsistens
 
 
Chokladbottnar:
 
5 1/2 dl vetemjöl 
5 1/2 dl strösocker 
3 dl g kakao 
1 msk bikarbonat 
1 1/2 tsk bakpulver 
1 1/2 tsk salt 
1tsk vaniljsocker 
1 tsk vaniljpulver
3 rumsvarma ägg 
3 ó dl rumsvarm mjölk 3%
2 dl solrosolja (eller raps)
3 dl hett starkt kaffe
 

Sätt ugnen på 155 grader, varmluftsfunktion. Smöra och mjöla kanterna på 4 bakformar, 21–22 cm i diameter. Såna engångsformar i folie fungerar bra.

Täck bottnarna med bakplåtspapper.

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.

Vispa ihop ägg, mjölk och olja lite lätt i en annan bunke. Sikta ner de torra ingredienserna i äggblandningen och rör ihop till en jämn smet. Tillsätt kaffet och blanda väl.

Fördela smeten i formarna och grädda mitt i ugnen i cirka 40 minuter. Känn med en sticka att bottnarna är genomgräddade. Låt bottnarna svalna helt och ta sedan ut dem ur formarna.

 
Sätt ihop tårtan såhär:
 
Lägg den första bottnen på ett tårtfat.
Lägg på ca 3 dl polkafluff och sätt på en till botten.
Släng därefter på chokladkrämen och en till botten med mer fluff på.
Toppa med den sista bottnen du har och täck tårtan slarvigt med fluff.
Ställ in i kylen eller frysen tills den satt sig.
 
ta sedan ut tårtan och sätt på mer fluff till kanterna och toppen. Spara lite till att spritsa på tårtan
Krossa resterande polkagrisar och häll ut på tårtan. 
 
Häll den vita chokladganachen i en spritspåse eller som i mitt fall, en liten flaska med pip och tryck ut lite så att det börjar rinna ned för tårtan på önskade ställen.
 
 
KLART och låt smaka!
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia Mimmi Heldeby:

Googlade runt lite på piercingar och läppspalt och hittade hit! Jag har själv LKG och måste säga att du är jättefin! Syns knappt c: Om du vill får du gärna höra av dig på min Facebook (heter samma som namnet jag kommenterade i där)

Svar: Hej!Tack! Och detsamma! Det syns ju typ inte alls på dig! Jag upplever att det syns fruktansvärt mycket på mig, speciellt näsan. Ärret gör mig ingenting även fast det knöglar till läppen lite. Har gjort rekonstruktiv plastikkirurgi när jag var 19 för att få läppen mer jämn. Nu var jag lite sen med att se denna kommentar men kul att du hittade hit :)
J e s s i c a

Kommentera här: