VEGANUARI SNART SLUT

Okej! Veganuari börjar lid mot sitt slut och det har både varit precis pissenkelt men också svårt vissa gånger.
VAD TYCKER JAG DÅ?

Jo.
När man lagar mat och bestämmer själv. Då har man full kontroll. Då är det enkelt. När man ska äta ute så är det lite knepigare, men inte svårt. Det gäller bara att ta reda på saker och veta var man kan äta och vad. Tar lite extra tid bara. Men det svåraste är när man ska ut och äta med fler. Typ på lunchen på jobbet. Domvanliga ställena man går på har man ju ingen aning om. Sen finns det heller inte 104728 ställen att välja på.
 
Där var det svårt.
En gång tog jag en sallad. Det var äckligt. Jag hatar sallad. Så trist. Slutade med att jag bara åt bröd till lunch den dagen.
Annars försöker man få med sig lunchsällskapet till sushin. Då kan man äta avocadonigiris. Så det är typ det jag har ätit varje gång vi går ut. Har jag inte haft lunch med mig till jobbet och inte ska gå ut och äta så blir det svårt. I maskinen finns inget veganskt vad jag vet.
 
Så då har det blivit att man har ätit nudlar. Så har jag aldrig gjort förut. Jag vill äta mat så att jag blir mätt eftersom man jobbar 12h och lunchen är det enda man har då jag sällan äter frukos. Emellanåt har det blivit en knäckemacka och en avocado om jag har haft med mig det.
 
Så det är det enda som är svårt! Och såklart att man är sugen! Man ÄR sugen på en garlicdip till pommesen på donken. Det är ju det som är det godaste. Man ÄR ju sugen på en Yakuniku eller laxnigiri på sushin. Man ÄR ju sugen på en god bearnaise. Men nej. Det går liksom inte. Så det är det som har varit den största utmaningen. Att tänka om, "offra sig" och att man inte kan äta det man är sugen på.
 
Men det är sån liten del av det stora hela! Annars har det ju gått superbra, allt har varit gott som jag har lagat eller vi har ätit. 
Skulle vilja bjuda alla på vegansk mat till dom som inte förstår.
 
Efter detta då?  Kommer jag bli vegan?
Vet inte. Det får ta sin tid. Men kommer garanterat äta mycket mer veganskt än innan. Jag åt inte så mycket kött innan jag började med detta, mest ost. Typ halloumi och på pizza och sådär. Annars har det varit väligt mycket veganskt. Men tror iallafall att allt som går att byta ut, kommer jag byta ut. Allt det vanliga man köpte innan, även fast man åt mycket veganskt - kommer jag inte att köpa nu.
Kommer alltid ha sojafärs till taco, Fry's chicken style produkter till fajitas, hamburgare och nuggets, inte dicka någon komjölk, inte köpa onödig ost till mackan osv osv

Här är lite bilder, en del halvbra, på saker vi ätit.
Jag har inte lagat allt. Vi äter mycket ute. Vi har ätit McVegan 2ggr. Andra hamburgare såsom Max och på Texas Lonhorn. Vi har ätit veganskt på Taco Bar som smakade lika gott om inte GODARE än vanliga och så har vi ätit mycket sötpotatispommes bc dom är livet!
Och gällande skräpmaten så är det ingen skillnad för oss, haha!
Bara för att man äter veganskt så betyder inte det per automatik att det blir nyttigare :P


Risnudlar med panang curry och krispig tofu
 
Mac & Cheese och vtlöksbröd
 
Hamburgare på sojafärs och svarta bönor, massa bbq, ostad lök och majonäs
 
 
Linscurry med massa koriander och ris
 
 
Pasta med tomatsås och spenat
 
Donken med aioli från Delivore köpt på Goodstore
 
 
FAJITAS!!!! Godaste! Har du inte testat Fry's så måste du!
 
Frukost har ofta bestått av avocadomackor. Här med oatlys på mackan, spenat, avocado och örtsalt. Med pannkakor och smoothie
 
 
Pizza med ost, banan, ananas och curry <3
 
Önskar att jag hade fotat allt vihar ätit, eller iallafall det jag har lagat! Men det blev inte riktigt så!
 
Testa veganskt! Det är så värt!

Kommentera här: